Jus Juchtmans

SMARTPHONES!! please click on the picture to REDUCE the SIZE of the pictures

 

Jus Juchtmans (1952) was born in Mortsel, Belgium and lives and works in Antwerp.

 

Juchtmans had many solo shows and participated at numerous group exhibitions in Belgium, New York, Italy, Spain, Germany, Austria, France, The Netherlands and the UK.
His works can be found in public collections, such as SMAK, Ghent – PMMK, Ostend, Karl Ernst Osthaus-Museum, Hagen – Museum of Contemporary Art, San Diego – La Jolla – ABN/AMRO Kunststichting, Amsterdam, F. van Lanschot Bankiers, Den Bosch, Fondation Carmignac, Porquerolles – the Belgian Ambassy in Vienna…

 

Schilderen met de snelheid van het licht.

Over Jus Juchtmans.

Schilderijen van Jus Juchtmans zijn vijvers waarin je jezelf weerspiegeld ziet. Je kunt erin verdrinken. Het licht zuigt je naar de diepte, naar de onderstromen, de draaikolken en alles wat onder het oppervlak huist, fonkelt en vibreert.

 

Niets te zien

Wat is er op Juchtmans’ doeken te zien? Niets bijzonders eigenlijk. Vlekken, strepen, lijnen, vlakken, glinstering en kleur. Dat voor al. Bij laag scherend licht zie je ook sleepsporen en krassen, minuscule belletjes, putjes soms. Het hoort erbij, want niets is perfect. De schilderijen komen niet uit een spuitcabine. Ze zijn geen seriewerk. Elk doek is als een strand dat de zee met haar rakel heeft gladgetrokken, keer op keer. Wat valt er op Juchtmans’ schilderijen dan te zien? Alles. Door de reflectie van de werken worden de kamer, de omgeving, de lucht, de wolken, het licht, de verlichting en zelfs de toeschouwer mee in het werk gezogen. Elk moment is er iets anders te zien. Juchtmans’ werken zijn geen dode materie. Ze leven.

 

Inventeur de couleur

Werken van Juchtmans zijn gewoon mooi. Mag dat nog gezegd? Ze glanzen en weerspiegelen. Ze verbazen omdat Juchtmans in zijn lab, zijn atelier, elke dag nieuwe kleuren uitvindt. Ze verleiden door hun sensualiteit, maar ze zijn niet vrijblijvend, koket of oppervlakkig. Ze laten zich niet zo maar consumeren, ze lokken je uit je tent, ze nodigen je uit om te participeren. Werken van Juchtmans zijn helemaal af, maar niet afgesloten. Ze veranderen op elk moment, want ze zijn kleur en kleur is trilling, wemeling, versnelling. Kleur heeft de snelheid van het licht. Kleur ademt. De werken van Juchtmans bestoken je tegen lichtsnelheid. Ze zijn eigenlijk niet te fotograferen, zoals het noorderlicht niet te fotograferen is. Elke foto is een momentopname, een van de miljoenen manifestaties van het werk. Elke reproductie van een schilderij van Juchtmans is een verraad aan dat werk, want het pint het vast op één moment, terwijl het op elk moment verandert. Een doek van Juchtmans is een kettingreactie, een protuberans, een golfslag, een eeuwig gaan en komen van licht en kleur. Het is een natuurverschijnsel.

 

Allotropen

Elk schilderij is dat toch? De waterlelies van Monet, de ascetisch abstracte doeken van Rothko, het fotorealisme van Richter. Ja en nee. Juchtmans’ werk bestookt je met de hoogste kleurintensiteit ter wereld. Hoe dat komt? Omdat zijn schilderijen in wezen installaties zijn: veel lagen kleur op elkaar die door de transparantie van het medium aan het licht komen. Schilderijen van Juchtmans functioneren als diamanten. Elk laag breekt het licht anders. Elk soort licht creëert nieuwe waarnemingen. Het zijn allotropen: binnen hun vaste aggregatietoestand kennen ze meerdere fysische verschijningsvormen. Werken van Juchtmans zijn meer dan een visuele beleving. Ze zijn een totaalervaring, een happening. In een schilderij – of liever een picturale installatie van Juchtmans – word je meegesleurd, je participeert, maakt mee, verandert mee met het licht. Je kunt niet anders. Dat is de kracht van het werk.

Peter Theunynck

 

 

 

 

[…] One of the things the Minimalist artists had tried to achieve was an aesthetic that took into account, and heightened the viewers’ awareness of the artworks’ immediate surroundings.

It is in this context that the paintings of Jus Juchtmans can best be seen. You can ask yourself whether his paintings can be considered monochromes. This depends on how strict your definition of a monochrome is. There is however no doubt that the monochrome, or an engagement with it, is evident in his work. It is an engagement with the visual aesthetic of the monochrome. The aspect time plays an important part in this but not in the earlier ‘romantic’ sense, with its evocation of transcendence and timelessness. Instead, Juchtmans’s engagement with time within the monochrome introduces the idea of temporality in our aesthetic experience of art.

One of the most striking features of Jus Juchtmans’s paintings are their highly reflective and shiny surfaces. They are the result of Juchtmans’s particular technique of utilizing and manipulating his materials. The surfaces resist the viewer, and looking at them is often a frustrating process, as we invariably see ourselves reflected in the painting. This in turn makes us feel uneasy as that is something we, as viewers, are not accustomed to.
Our natural reaction when confronted with this situation is to change our viewing position, in search for the most unobtrusive position to look at the painting. This, however, is a near impossible task and we soon come to the realization that our own reflection, as well as the reflection of the gallery’s surroundings, is an integral part of the work. We become aware that this is in fact what Juchtmans intends from his work. He wants us, like the Minimalists, to become conscious of the viewing conditions of his work, particularly the transitory and time specific nature of those conditions. Through Juchtmans’s work, we come to realize that every viewing moment is a different and unique one. It changes with many factors such as the time of day, the lighting conditions in the gallery, the other people around, and so on.

excerpt from the text ‘The Painting of Time’ by Eugene Tan, 2000.

 

catalog

 

 

JUCHTMANS - #20160122_120x90cm

‘#20160122′ 2016, acrylic medium and pigment on canvas, 120 x 90 cm

JUCHTMANS - duo#20160106en#20151231

‘#20151231′ 50 x 40 cm, ‘#20160106′ 120 x 90 cm – both are acrylic medium and pigments on canvas

JUCHTMANS - goud_120x90cm

‘#20160311′, 2016, acrylic medium and pigments on canvas, 120 x 90 cm

 

JUCHTMANS - #20151127_50x40cm_lilla-geel

‘#20151127′, 2015, acrylic medium and pigment on canvas, 50 x 40 cm

JUCHTMANS - #20070325_50x40cm_groen

‘#20070325′, 2007, acrylic medium and pigments on canvas, 50 x 40 cm

JUCHTMANS - exh-view-1

view exhibition ‘Friction’ at Kusseneers Gallery, Brussels, 2014

JUCHTMANS - exh-view-2

view exhibition ‘Friction’ at Kusseneers Gallery, Brussels, 2014

 

JUCHTMANS - nieuw-2015_groen_achtergr

‘#20150131′, 2015, acrylic medium and pigment on canvas, 120 x 90 cm

JUCHTMANS - #20150226_120x90cm

‘#20150226′, 2015, medium and pigment on canvas, 120 x 90 cm

 

JUCHTMANS - #20131126_120x90cm

‘#20131126′, acrylic medium and pigment on canvas, 120 x 90 cm

 

 

CV

SOLO SHOWS:

2017

CONTROCANTI – LOOKING FORWARD, Galeria Torbandena, Triëste
‘Point of view’, Galerie van den Berge, Goes

2016

‘Consequence’, Kusseneers Gallery, Brussels
‘Undertow’, Galeria Nieves Fernandez, Madrid
GALLERYWARMING, Galerie van den Berge, Goes
OUT OF THE BLACK AND INTO THE BLUE, Galerie van den Berge, Goes
ARGENTUM II, Galerie van den Berge, Goes
ZURÜCK IN DIE ZUKUNFT, Galerie Hollenbach, Stuttgart

2015

‘shffl’, Alex51gallery, Maastricht
‘Shuffle 1981- 2014’, Galerie van den Berge, GoesShuffle Gvdb 11 zaalzicht

2014

‘Friction’, Kusseneers Gallery, Brussels
“Color- Virus”, Margaret Thatcher Projects, New York

2013

Galerie Albrecht, Berlin

2012

Galerie van den Berge, Goes (with Tina Haase)
“vis-à-vis” (with Bill Thompson), Galerie Renate Bender, München
Galerie Hollenbach, Stuttgart

2011

Bipolar, Galeria Nieves Fernandez, Madrid

2010

LOOK AGAIN, Margaret Thatcher Projects, New York
Galerie Hollenbach, Stuttgart
Galerie van den Berge, Goes

2009

Grusenmayer Art Gallery, Deurle
Galerie am Lindenplatz, Lichtenstein
Galerie Albrecht, Berlin

2008

Margaret Thatcher Projects, New York
Galerie van den Berge, Goes
Galeria Nieves Fernandez, Madrid
Galerie Lausberg, Düsseldorf

2007

Galerie Philippe Casini, Paris
Galerie Hollenbach,Stuttgart (with Yuji Takeoka)
Galerie Albrecht, München

2006

Galerie van den Berge, Goes
MUKA gallery, Auckland New-Zealand
Grusenmeyer Art Gallery, Deurle

2005

MUKA gallery, Auckland New-Zealand
Galeria Nieves Fernandez, Madrid
Galerie Albrecht, München
Galerie Eugen Lendl, Graz

2004

Galerie Renate Schröder, Cologne
Galerie Galerie van den Berge, Goes (with Marc Nagtzaam)
Galerie Hollenbach, Stuttgart (with Hamak)
Galerie Philippe Casini, Paris

2003

Galerie Albrecht, München
Kunstverein Oberhausen, Oberhausen (with Marc Angeli)

2002

Galerie Hollenbach, Stuttgart (with Robert Schaberl)
Galerie Philippe Casini, Paris

2001

AMLETT / Hamlet, Jan Decorte; for more information: http://www.toneelhuis.be
Galerie van den Berge, Goes
Galerie Albrecht, München
Galerie Schröder, Köln (ind.)
Galerie van den Berge, Goes (with Marcy Freedman)

2000

Galerie Renate Schröder, Cologne
Kunstverein Schwerte, Schwerte; for more information: http://www.keom.de
Galerie Hollenbach, Stuttgart (wih Robert Schaberl)
Gemalte Zeit, Galerie Eugen Lendl, Graz

1999

Galerie Albrecht, München
ROCKET Gallery, London
“Surface Speed” (with Augusta Alves da Silva), Cirrus Gallery, L.A.
W#AK (with Henric Borsten), Flushing
Galerie Schröder, Köln

1998

Hering Raum, Bonn
Galerie van den Berge, Goes
Galerie In Situ, Aalst

1997

Diptychon IV, Museum van Hedendaagse Kunst Ghent / SMAK
Galerie Albrecht, Munich
Galerie van den Berge, Goes
Confrontatie/Dialoog, Galerie In Situ, Aalst (with Angela De La Cruz)

 

GROUP SHOWS:

2016

GALLERYWARMING, Galerie van den Berge, Goes
Fifty shades of red, Galerie Renate Bender, München
OUT OF THE BLACK AND INTO THE BLUE, Galerie van den Berge, Goes
“The proof of the pudding is in the eating #2″, Kusseneers Gallery, Brussels
ARGENTUM II, Galerie van den Berge, Goes
ZURÜCK IN DIE ZUKUNFT, Galerie Hollenbach, Stuttgart

2015

‘the proof of the pudding (is in the eating)’ at Kusseneers gallery, Brussels
Bob & Roberta Smith, Jus Juchtmans, Nich Ervinck, VIncent de Roder, Gert Verhoeven, Curtis Mann
ZURÜCK IN DIE ZUKUNFT, Galerie Hollenbach, Stuttgart
ARGENTUM I, Galerie van den Berge, Goes
re:set, Clemens Sels Museum, Neus
BLACK & WHITE II, Galerie Renate Bender, München
The proof of the pudding (is in the eating), Kusseneers Gallery, Brussels
MOSTLY MONOCHROME, Galerie Renate Bender, München

2014

“La vérité en Peinture” Manifold Positions and Posibilities in Painting, Curated by Hans Martens, Kusseneers Gallery, Brussels (with Ben Benaouisse, Mario De Brabandere, Ermias Kifleyesus, Shelley Meert, Greet Van Autgaerden, Oscar van der Put, Marilou van Lierop )
LE VIE DELL’ ASTRAZIONE SONOINFINITE, Torbandena Projects, Trieste, Italy
“re:set” abstract painting in a digital world, Kunsthalle Recklinghausen, Germany
(with Thomas Bechinger, Claudia Desgranges, Friedhelm Falke, Signe Guttormsen, Ab van Hanegem,
Michael Jäger, Martijn Schuppers, Paul Schwer, Rainer Splitt, Giso Westing, Volker Wevers, Andrew Benson, Daniel Burkhardt, Matthias Müller, Robert Seidel)
Faszination FARBE, Kunsthaus Fürstenfeldbruck
LE VIE DELL’ ASTRAZIONE SONOINFINITE, Torbandena Projects, Trieste

2013

MALEREI, c.art Prantl & Boch Dornbirn
Faszination der Farbe, DavisKlemmGallery, Wiesbaden
RE:SET, Kunstmuseum Celle
NEW YEAR 2013, Margaret Thatcher Projects, New York

2012

RESET-, ARTI -et- AMICITIAE, Amsterdam
Galerie Albrecht, Berlin (with Eric Cruishank and Franziska Fennert)

2011

white-hot, Margaret Thatcher Projects, New York

2010

Hommage aan de monochromie, ccha, Hasselt
Artists of the Gallery, Grusenmeyer
VIEW INDICATOR, van den Berge, Goes
Monochrom I, Galerie Renate Bender, München
TRANSPARANT, De Halle, Geel

2009

ENJOY, Grusenmeyer Art Gallery, Deurle
Arbeiten auf Papier, Galerie Hollenbach, Stuttgart
OUR DEAR FRIENDS, Galleria Torbandena, Trieste
SUNNY SIDE UP, Margaret Thatcher Projects, NY
PLAYLIST, Galerie Schneider, Bonn
BAJO LA LUZ DEL SOL NEGRO, Galeria Adora Calvo, Salamanca (curated by Oscar Alonso Molina)

2008

“Il Velo”, Il Filatoio, Caraglio (Cueno), Italy

2007

Galerie van den Berge, Goes (with Mirjan Hagoort and Karoly Keserü)
“to be continued”, Galerie Lausberg , Düsseldorf (with Carlos Estrada-
Vega, Kuno Gonchior, Milen Miltchev and David Simpson)
Il Velo”, Il Filatoio, Caraglio (Cueno), Italy

2006

LESS IS MORE, Renate Schröder Galerie, Mönchengladbac
MONOCHROME BILDER, Galerie Hollenbach, Stuttgart (with Herbert Hamak and Robert Schaberl)
SUMMERSPLASH,Tatcher Projects, New York

2005

Viennafair, Galerie Hollenbach, Stuttgart
“Personal Structures”, Museum Ludwig Koblenz
“Gleam & Glory”, Galerie Renate Schröder, Monchengladbach
FW Painting, Montanus 5, Diksmuide
SUMMER SENSATION, Margaret Thatcher Projects, New York

2004

Galerie van den Berge, Goes (with Marc Nagtzaam)
“Arbeiten auf papier”, Galerie Hollenbach, Stuttgart (with Sue Arrowsmith, Andrew Bick, Tom Chamberlain, Matt Franks, alexis Harding, Jane Harris, Richard Kirwan, Robert Schaberl, Daniel Sturgis, Yuji Takeoka)
“reflections”, Grusenmeyer art gallery, Deurle (with Emmanuel Barcilon, Edwerdt Hilgemann,
Jus Juchtmans, Camill Leberer)
“Die Farbe hat mich II (nicht nur rot)”, Karl Ernst Osthaus-Museum, Hagen
Gallerie Hollenbach, Zürich (Herbert Hamak, Jane Harris, Jus Juchtmans, Richard Kirwan, Udo Noeger, Robert Schaberl and Daniel Sturgis)

2003

“werken op papier”, Galerie van den Berge, Goes
“Unisono”, Galerie Renate Schröder, Köln
Galerie Albrecht, München
Galerie Albrecht, München (with Anne Appelby, Monica Castillo, Iska Jehl, Olesky Koval and Wes Mills)
“Openbaring”, Galerie Grusenmeyer, Deurle (with Yves Beaumont, Ronny Delrue,
Christophe Denys, Eddy Devos, Didier Mahieu, Lieven Nollet, Johan Tahon and Marc Vanderleenen )
“Seeing red, Part II: Contemporary Nonobjective Painting”, Hunter College / Times Square Gallery, New York
“Messagers de nos solitudes”, Galerie Philippe Casini, Paris (with Marthe Wéry, Rémy Hysbergue)
“Material Color.”, Thatcherprojects, New York (with Carlos Estrada-Vega, Cheonae Kim, Michael Brennan and Teo Gonzalez)

2002

“Quadrate”, Galerie Albrecht, München
Galerie Philippe Casini, Paris (with Alix le Meleder, Chen)
“COLOR – A LIFE OF ITS OWN”, Mücsarnok Kunsthalle, Budapest
“EMULSION”, Galerie van den Berge, Goes (with Ton Van Kints and Klaus Krüger)
Hooghuis, Arnhem (with Pascale Gatzen, Geert Goiris, Roel Meelkop, Marc Nagtzaam,
Steve van den Bosch and Roger Willems)

2001

Galerie van den Berge, Goes: new paintings and trash
Galerie Albrecht, Munich
Gallerie Renate Schröder, Cologne
“booth XS/01: Ausgewahlte Werke” (Albertstr. 9 – 11, Cologne).
“Jus Juchtmans (works on paper) – Marcy Freedman (Wallpaintings) (USA)”, Galerie Van Den Berge, Goes
Carlos Arias, Bettina Blohm, Alan Brooks, Bobo Baumgarten, Thomas Emde, Walter Giers, Jus Juchtmans, Sol Lewitt: Quadrate, Galerie Albrecht, Munich.

2000

Galerie Hollenbach (with Robert Schaberl), Stuttgart
“trans luzid”, Galerie Eugen Lendl, Graz
“zomershow”, Galerie van den Berge, Goes
“10 jaar Galerie van den Berge, een kabinet”, Galerie van den Berge, Goes.
“Painting today – Overseas and here”, Galerie Renate Schröder, Köln.
“Gemalte Zeit”, Galerie Eugen Lendl, Graz.

1999

“Positionen 33 Painting”, Hering Raum Stahlwerk Willich
“peinture sur peinture”, Salle de Bal, Vienna
Galerie Albrecht, Munich
“zomershow”, Galerie van den Berge, Goes
“Galerie van den Berge te gast”, Wetering Galerie, Amsterdam

1998

“Vieuw Indicator VI” , Galerie van den Berge, Goes
“CLEAR AND SATURATED”, Arti et Amicitiae, Amsterdam
“Monomania” , ROCKET Gallery, London
“Drei Maler” ,Galerie Albrecht, Munich
“wie man’s sieht”, reality-bytes, Cologne

1997

“Pigmente”, Galerie Eugen Lendl, Graz
“Youth Prints” , MUKA, Auckland (New Zealand)
“Malerei-Die Letzten Jahre”, Galerie Ulrich Mueller, Cologne
“Trapped Reality”, Barcelona
“Confrontatie/Dialoog”, Galerie In Situ, Aalst